onsdag 9 maj 2012

Kristendommen - Grundtankar - Trosbekännelsen

Kristendom
Tror på en enda Gud, världens skapare och herre.

Läran om treenigheten är kyrkans försök att uttrycka det centrala i den kristna tron. Den tillkom under kyrkans första århundraden och indelas i tre artiklar om Gud som Fader, Son och helig Ande. Inom kristendomen har Gud tagit mänsklig gestalt i Jesus, som kallas Guds son. Jesu födelse, liv och död är kärnan i den kristna religionen.

Grundtankarna: Inom kristendomen finns en enda Gud, som är god och allsmäktig samt skapare av allt. Gud gav oss sin ende son, Jesus Kristus, och hans ord är den förkunnelse som kristendomen bygger på. Den Apostolistiska trosbekännelsen är lika med treenigheten, Fadern, Sonen och Helig Ande, och den läses i kyrkan av prästerna.

Den kristna trosbekännelsen:”Vi tror på Gud fader allsmäktig, himmelens och jordens skapare. Vi tror ock på Jesus Kristus, hans enfödde son, vår Herre, vilken är avlad av den helige Ande, född av jungfrun Maria, pinad under Pontius Pilatus, korsfäst, död och begraven, nederstigen tilldödsriket, på tredje dagen uppstigen till himmelen, sittande på allsmäktig Gud Faders högra sida, därifrån igenkommande till att döma levande och döda. Vi tror ock på den helige Ande, en helig allmännelig kyrka, de heligas samfund, syndernas förlåtelse, de dödas uppståndelse och ett evigt liv”.

4 kommentarer:

  1. jag har en sak jag måste erkänna... jag är kär i min pappa...han heter erland... jag vill ha hponom i min säng,...

    SvaraRadera